Obcowanie ze sztuką nie musi być nudne! Projekt 1920+ ukaże się w formie puzzli.

Choć wielu graczy na samo słowo “sztuka” reaguje gęsia skórką, nie można zaprzeczyć temu, że obcowanie z nią wzbogaca człowieka, rozbudza wyobraźnię, skłania do refleksji, uwrażliwia na piękno i wyostrza zmysły.  Cóż zatem począć, jeśli nie po drodze Ci do muzeum, galerii (nie, nie handlowej), teatru czy kina studyjnego?

Spokojnie, cdp.pl ma swoje sposoby, by przemycić odrobinę sztuki do codzienności graczy! 😉

3

Firma cdp.pl – jeden z największych wydawców i dystrybutorów gier w Polsce – chętnie sięga po prace artystów, by oddać je w ręce fanów gier w postaci różnych produktów rozrywkowych. Tym razem wybór padł na 5 wyjątkowych obrazów cyfrowych z cyklu 1920+ autorstwa Jakuba Różalskiego, który zdecydowano się wydać w formie puzzli.

banner_puzzle_1

Jakub Różalski to artysta koncepcyjny, ilustrator, twórca gier i grafik cyfrowych. Choć pracował w samym Hollywood, współtworząc Skull Island – najnowszą ekranizację King Konga – preferuje działanie na własny rachunek i projekty niezależne.

Prywatnie – mieszkaniec Harklowej na Podhalu, miłośnik przyrody, ciszy i przestrzeni, pasjonat historii Polski i gatunku science-fiction. To właśnie z połączenia tych dwóch pasji artysty zrodził się wyjątkowy projekt – 1920+ – osadzony w alternatywnej historii cykl obrazów, gdzie do rzeczywistości pierwszej połowy XX wieku wdarły się olbrzymie, futurystyczne machiny bojowe.

1-1

 

Realne zdarzenia w nierealnym świecie

Choć grafiki z serii 1920+ osadzone są w alternatywnym uniwersum, to przedstawione na nich sytuacje już nie. Niektóre odwołują się do konkretnych wydarzeń z okresu I wojny światowej i wojny polsko-bolszewickiej, jak np. bitwa pod Radzyminem, inne przedstawiają codzienne życie polskiej wsi. To także przejaw osobistych przeżyć Jakuba Różalskiego, który sam wychował się na wsi i zawsze cenił sobie spokój tamtejszego życia.

Dzieciństwo spędziłem w małej wsi na Pomorzu, chorowałem na astmę, także większość czasu spędzałem w domu, rysując, czytając Sienkiewiczowską trylogię oraz oglądają ‘Krzyżaków’ i ‘Czterech Pancernych i Psa’. Malarstwem interesowałem się od najmłodszych lat, a raczej nie malarstwem tylko możliwością przelewania swoich wizji i pomysłów na papier. Myślę, że tworząc świat 1920+, po prostu zawarłem w nim to wszystko, co mnie interesowało i co ukształtowało mnie przez te wszystkie lata, zarówno jako artystę, jak i człowieka.
Jest tam tęsknota za spokojnym wiejskim życiem, z dala od problemów i pędu dzisiejszego świata,  jest historia przeplatająca się z fikcją, jest przygoda, dzika natura, gigantyczne machiny bojowe, kawaleria.
– pisze sam o swojej twórczości.
2

 

Roboty ze Star Wars na obrazach Chełmońskiego

Dzieła artysty przykuwają uwagę nie tylko przez wzgląd na tematykę, ale i styl. Prace z cyklu 1920+ powstały przy użyciu nowoczesnych metod, jednak efekt końcowy – bardziej niż futurystyczne sci-fi – przywodzi na myśl prace Józefa Chełmońskiego i innych malarzy z przełomu XIX i XX wieku. Jest to oczywiście efekt zamierzony. Malarskość grafik przenosi odbiorcę do realiów sprzed wieku, wprowadza w oniryczny klimat, w którym roboty bojowe nabierają cech wręcz demonicznych. Niczym przerażające widma sfery wojskowej, która przemocą wdarła się w sielskie życie na wsi.

5

Tak przedstawione przez Różalskiego obrazy podkreślają także charakterystyczne dla okresu międzywojnia zderzenie tradycji z nowoczesnością.

Pierwsza wojna światowa a także Wojna Polsko – Bolszewicka, która nastąpiła chwilę po niej, zawsze szczególnie mnie pasjonowały i pobudzały moją wyobraźnię. Początek XX wieku to czas, gdzie tradycja ścierała się z postępem, gdzie obok kawalerii i broni białej pojawiały się pierwsze czołgi, samoloty i potężne pociągi pancerne. Chciałem też zainteresować ludzi naszą historią. Rozmawiając ze znajomymi na zachodzie, jak również i wschodzie Europy, zrozumiałem, jak mało wiedzą oni o historii naszego kraju. – podsumowuje artysta.

 

1920+ edycja rozszerzona

Cykl 1920+ spotkał się z tak ogromnym zainteresowaniem i podziwem odbiorców, że na kanwie projektu plastycznego bardzo szybko zaczęły powstawać różne produkcje rozrywkowe. Poza puzzlami wydanymi przez cdp.pl, cykl obrazów wykorzystano m.in. w grze planszowej „Scythe”, której opracowaniem artystycznym zajął się sam Różalski. Wkrótce ukaże się także gra wideo nawiązująca do 1920+. Nie będzie jednak adaptacją planszówki, a zupełnie nową produkcją.

 

Epizod z Wiedźminem

Poza wyjątkowymi obrazami z alternatywnej historii międzywojnia, artysta wciąż pracuje nad nowymi projektami. Jednym z ciekawszych, z punktu widzenia graczy i fanów fantasy, jest seria „just another day at work”, w której Różalski – jako fan prozy Sapkowskiego i gry Wiedźmin – wykorzystał postać Geralta z Rivii. Nie dziwi więc, że tak przychylnie podszedł do pomysłu przeniesienia jego obrazów na puzzle wydane właśnie przez cdp.pl.

Bardzo się cieszę, że cdp.pl, firma, której początki sięgają czasów, gdy sam zaczynałem swoją przygodę z pierwszymi grami komputerowymi, zainteresowała się moją twórczością i projektem 1920+. Nie mógłbym sobie wyobrazić lepszego wydawcy Puzzli z obrazami ze świata 1920+ – napisał.


Każde z 5 pudełek zawiera 1500 elementów, kolekcjonerski plakat, będący wzorem do ułożenia puzzli, zakładkę do książki z wybranym artem oraz oryginalne wprowadzenie w świat 1920+ autorstwa Jacka Komudy. Zamówienia można składać od dziś wyłącznie na stronie cdp.pl i w oficjalnym sklepie Allegro. Wysyłka będzie realizowana od dnia 25.11.2016 r.